Friday, July 25, 2008

The UMNO Saga

I have slept an average of 4 hours a day, spent 2 days a week with my family and not spent enough time at the office this past one month. Why? Because, I am contesting for the UMNO Deputy Youth Chief in Sembrong, Johor.

I never thought that it would be so taxing and difficult. There are 49 branches in my division and I need to get 51% of the votes to be elected as Deputy Youth Chief in Sembrong. I obviously want a strong mandate and therefore would have to work extra hard to get the votes in.

For many, they ask and wonder why on earth am I killing myself spending all that valuable time in politics? Why politics? I think it is the same reason why people represent their country in a certain sport, or why a mother gives her child a 100% devotion. Passion. I have always had passion for politics for some reason. It is like a calling that I cannot resist and I would not be satisfied if I did not do something to address that calling.

I am lucky to have a wife that understands my passion. My son however is still adjusting to the fact that I am always in Johor. He misses me tremendously and keeps telling my wife that he too wants to work with me in Johor. Sadly, politics is no place for a child. The hours and traveling is brutal for a young toddler and besides he has got kindergarten to attend.

My late mother Hanim Hussein use to discourage me from entering politics because of the corruption, back stabbing, greed and dirt that comes as a package in politics. However, she slowly changed her mind when she saw that I was persistent and I kept holding on to my intentions of why i was entering the political arena.

I still believe in the idealisms and struggles of Dato’ Onn, The Tunku, Tun Razak and Tun Hussein. These leaders before us were in politics purely to serve the people. These days it is quite the opposite but I believe it is not too late to change.

I am sure that many young Malaysians share the same idealisms that I hold on to so dearly. I pray and hope that we do not forget our intentions and not get swayed along the way.

4 comments:

Unknown said...

We wish u all the best of luck!!! In times of political uncertainties and public frustrations, it is indeed a tall order to make things right and make things good. But we are so glad that you are taking a step towards that with your good intentions and purposeful objectives...one small step is what it takes to begin to achieve success.

Razlan said...

Wish you all the best bro ..

Lepas dah jadi pemimpin... lagi teruk .. tidur dalam kereta pun ada bro ..

But all this is for us to be strong in serving our people ..

Ada pepatah politik ... "Kalau dah kene candu politik... tak tidur pun tak apa ..."

Sekarang baru ana faham ....

apex said...

Bro,itu semua liku-liku kehidupan sebagai bakal pemimpin....
Tapi,cuba ko nilai semua petikan ini,

"Bermula dengan secebis lontaran pandangan Menteri Besar Selangor pada 10 Ogos 2008 agar kerajaan membuka pintu kemasukan ke UiTM sebanyak 10% kepada golongan bukan bumiputera, 5000 pelajar UiTM terus berhimpun di hadapan bangunan SUK, Shah Alam sebagai bantahan. Tidak cukup dengan itu, ditambah pula dengan kritikan pedas daripada Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Seri Ibrahim Abu Shah yang menyifatkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim itu sebagai seorang yang “cetek pemikiran” kerana sanggup mengeluarkan kenyataan sesuka hati sehingga dilihat menghina dan mengutuk kaum sendiri. Isu ini terus dicanangkan oleh media arus perdana dengan memperbesarkan percikan api ini sehingga seolah-olah bangsa Melayu telah musnah.

Walhal tindakan kerajaan selama ini yang banyak menzalimi rakyat, khususnya golongan Melayu yang berpendapatan rendah, dengan kenaikan harga minyak, tol, barangan dapur dan pelbagai lagi kesengsaraan yang berpanjangan, tidak pula diperjuangkan oleh Ibrahim Abu Shah. Media arus perdana juga tidak berminat melaporkan semua itu, kerana kini peluang terbuka luas untuk media arus perdana, sebagai kuda tunggangan kerajaan untuk ‘menghentam’ MB dari Pakatan Rakyat dengan isu yang dilontarkan itu.



Tidak hanya di UiTM Shah Alam, wabak assabiyyah kini terus merebak ke serata negara. Bermula Shah Alam, kemudian UiTM Machang, Kelantan, Ipoh, Arau, Bandar Jengka, Melaka, Sungai Petani, Kuala Terengganu, dan kini wabak Jahiliyyah ini terus merebak ke UiTM Permatang Pauh, UiTM Segamat dan terus terbang menyeberangi laut China Selatan ke UiTM Samarahan Sarawak. Sungguh cepat penyakit kufur ini merebak, entah apakah ‘agen pembawanya’ yang sangat efisien itu hingga berjaya menjangkiti berpuluh-puluh ribu mangsa dan entah berapa banyak lagi mangsa yang akan dijangkiti selepas ini. Sebelum isu kuota 10% UiTM ini timbul, isu pembukaan kuota sebanyak 45% biasiswa JPA kepada bukan bumiputera dan kuota 10% kemasukan ke program matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia umpama benih bagi wabak ini walaupun ia hanya dibincangkan oleh sekelompok golongan ekstremis assabiyyah Melayu sahaja.



Sesungguhnya assabiyyah adalah penyakit kufur Jahiliyyah yang jelas dilaknat oleh Rasulullah. Sabda Rasulullah SAW,



”Bukan dari kalangan kita orang yang menyeru kepada assabiyyah, berperang kerana assabiyyah dan yang mati kerana assabiyyah” [HR Abu Dawud]



Wahai pejuang bangsa Melayu sekalian! Apakah kalian tidak takut dengan azab yang dijanjikan oleh Allah bagi penyeru kepada assabiyyah? Apakah yang terlalu istimewa dengan benih Melayu yang kalian miliki berbanding dengan aqidah Islam yang maha agung yang diturunkan oleh Allah melalui Nabi Muhammad SAW tetapi tidak kalian perjuangkan? Jika kalian betul-betul ingin memperjuangkan ‘bangsa Melayu’, maka apakah kalian merasakan yang Rasulullah yang ‘berbangsa Arab’ itu lebih rendah dari kalian yang berbangsa Melayu, sehingga bangsa Melayu mesti dipertahankan habis-habisan? Jika kalian merasakan Rasulullah yang berbangsa Arab itu lebih tinggi, kenapa pula kalian tidak memperjuangkan bangsa Arab? Sungguh hina apa yang kalian perjuangkan. Kalian memperjuangkan bangsa walhal Rasulullah sendiri tidak pernah memperjuangkan ‘kearabannya, malah Rasulullah melaknat setiap pejuang bangsa! Ingatlah, apa yang diperjuangkan oleh Rasulullah adalah ‘Islam’, bukannya ‘bangsa’. Justeru, kenapa kalian memilih untuk memperjuangkan bangsa Melayu, yang mana tidak ada satu keistimewaan pun yang Allah berikan kepada bangsa Melayu, tidak ada di dalam al-Quran dan tidak ada di dalam hadis. Tingginya manusia itu adalah kerana ketakwaannya kepada Allah, bukan kerana bangsanya. Malah, para pejuang bangsa itu adalah sebuah kelompok yang hina di dalam Islam kerana mereka menyeru kepada seruan jahiliyyah!



Rasulullah telah diutus untuk menyampaikan Islam dan menyeru seluruh umat manusia untuk menganuti dan memperjuangkan aqidah Islam serta menyatukan pelbagai bangsa di dunia ini agar melebur menjadi ummatan wahidah atas dasar aqidah Islam dan bukannya atas nama kebangsaan. Kaum kuffar pastinya akan tersenyum lebar melihat penyakit yang mereka tanam beratus-ratus tahun dahulu ke atas umat Islam, hingga kini masih terus tumbuh dan bercambah.



Justeru, tinggallah penyakit assabiyyah ini wahai saudaraku. Apa yang kalian lakukan, baik orang yang memperalatkan mahupun yang diperalatkan untuk memperjuangkan ‘bangsa Melayu’ ini, maka kalian hanya mengundang murka dan laknat Allah ke atas kalian sendiri. Kepada yang berpandangan bahawa UiTM merupakan “benteng terakhir” bagi bangsa Melayu, maka bertaubatlah segera selagi nyawa masih di kandung badan. Di akhirat nanti, Allah tidak akan memperhitungkan kalian berdasarkan ‘bangsa’ kalian, tetapi atas ‘amalan’ kalian kepadaNya. Namun, Allah pasti akan memperhitungkan amalan kalian yang menjadikan ‘bangsa’ sebagai perjuangan, dan bukan menjadikan ‘agama’Nya sebagai perjuangan. Di padang mahsyar nanti, barulah kalian sedar bahawa bangsa Melayu yang kalian perjuangkan tidak ada keistimewaan langsung dan tidak ada nilai sebesar zarah pun di sisi Allah Azza wa Jalla. Justeru, takutlah kalian kepada azab Allah dengan apa yang kalian lakukan. Tinggalkanlah segera perjuangan yang akan membinasakan diri-diri kalian ini! Na’uzubillah min zalik."

Kita ni sebagai rakyat,perlu pemahaman yang betul dan jujur...


Teman lama,

QUEK
431911
Ataih pagar

rizal hashim said...

Semoga tuan meneruskan perjuangan moyang dan datuk tuan dengan ikhlas.

Salam